fredag, februar 12, 2010

Tanker jeg har gjort meg

”Et viktig aspekt av hva det for meg vil si å være jøde handler om å knytte sjelelig bevissthet inn i hverdagen. Til dette har tradisjonen lang erfaring å høste av. Å leve som jøde er forbundet med en nærhet til de sykliske rytmene som livet på jorda bringer. Med fokus på slike rytmer i løpet av dagen, uken og året og gjennom aktivt å bruke de markeringene som tradisjonen tilbyr, kan vi finne en motvekt til hverdagens stress. Slik kan jødedommen virke som et anker og en motkraft til fremmedgjøring.”

”Jeg er særlig opptatt av indre prosesser og opplevd spiritualitet - at jødedommen først og fremst er et spirituelt redskap til i tillegg til å gi rammer for sosialt samvær.

Viktige jødisk verdier er arbeid for sosial rettferdighet. Et hvert menneske har et ansvar til å bidra slik at verden blir et bedre sted for alle. ”

”Mitt virke har som mål å synliggjøre jødedommen som en levende tradisjon for alle som ønsker å erfare og bidra i en jødisk kontekst, uansett kjønn, seksuell legning eller tidligere bakgrunn.”

0 Kommentarer:

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden